Spier juni

29 mei tot en met 11 juni 2019

SVR camping de Bosrand Spier Drenthe

Op 29 mei werd iedereen verwacht in Spier op camping de Bosrand waar Hermien en Elly  klaar stonden om iedereen welkom te heten met koffie en thee.Hemelvaartsdag werd er gefietst en de keramiekmarkt in Dwingeloo bezocht. Heel verleidelijk om iets moois daarvan mee te nemen . Prachtige keramiek was er te koop! Vrijdag 31 mei: Henk had een route gemaakt naar het Mantingezand, een mooie tocht langs het Drentse platteland. Sommigen hebben de wandeling van 4 km gelopen en anderen waagden zich daar niet aan en gingen lunchen in restaurant de Vossenberg ,waar ook de wandelaars later naar toe gingen en zich te goed hebben gedaan aan een heerlijke notentaart!

Zaterdag 1 juni Na de koffie moesten er nodig boodschappen worden gedaan. “s middags hebben we jeu de boules gespeeld en daarna werd er nog een korte afstand gefietst, zodat iedereen weer present was  bij de borrel. Zondag 2 juni was een warme zonnige dag. Er wordt gefietst naar het Blauwe Meer in Hoogersmilde. Het was echt terras-zit weer, wat we enkele malen natuurlijk hebben gedaan! Na 43 kilometers waren we om 5 uur weer op de camping om uit te puffen!

Maandag 3 juni  Na koffietijd verdeelt de groep zich in– veel kilometers te fietsen met daarna buitenshuis te gaan eten en fietsers die via Dwingeloo naar de Anserdennen willen gaan. Op dinsdag  4 juni  vormden zich verschillende groepjes. De ene groep fietsten naar het herinneringscentrum in Westerbork, anderen naar het museumdorp, een natuur fietstocht maken of in Beilen een boodschap te doen. ’s Avonds waren we allemaal weer terug met onze eigen herinnering van die dag en Henny ging weer huiswaarts en de dag daarop , de woensdag is Sita eerder dan de bedoeling was ook naar huis gegaan.

Het was nog steeds prima weer, dus met 5 deelnemers hebben we een fietstocht gemaakt van zo’n 32 km. Onderweg bezochten we Theehuys Anserdennen in het bos. We kregen twee enorme potten thee met de opmerking dat we bij konden krijgen als het te weinig was. ’s Avonds hebben we met de hele groep gegeten bij Brasserie Spier. Bij het afruimen brak een van de borden “spontaan” in tweeën. We zullen maar zeggen dat scherven geluk brengen (en helaas ook wat vlekken).

De nacht van woensdag op donderdag sloeg het weer om met veel wind en regen. Enkele optimisten hebben het er donderdag toch op gewaagd om een flinke wandeling te maken en ze hebben gelijk gekregen, want het weer viel uiteindelijk veel mee. Vrijdag hebben we de fietsen weer gepakt en zijn na een mooie fietstocht via Wijster bij uitspanning “Vossenheugte” beland waar ze heerlijke zelfgemaakte taart hadden.

Zaterdag was het echt stormachtig en regenachtig weer. We hebben ’s morgens met jassen aan op het meest luwe plekje gauw koffie gedronken en de zitting maar snel weer opgeheven. Een paar mensen gingen daarna met de auto naar Assen en een paar gingen wandelen. De rest bleef lekker warm thuis met een boek. Tegen het eind van de middag gaven twee luifels de strijd tegen de storm op en scheurden. Een derde luifel stortte in en werd door enkele oplettende buren bijtijds binnengehaald. ’s Avonds hebben we voor het eerst in de schuur van de camping koffie gedronken. Dat was een stuk aangenamer en we bleven dus lang plakken.
Zondag liet het weer zich weer van haar beste kant zien. Lekker fietsweer. We hebben Orvelte bezocht, met z’n mooie oude boerderijen. Op de terugweg kwamen we natuurlijk “toevallig” weer een terrasje tegen dit keer in Westerbork.

Zo brak dan de maandag aan. Tijd om in te pakken en de terugreis te aanvaarden. Slechts enkele mensen bleven een dagje langer staan.
Het was weer een heel fijn kampeerevenement. Hermien en Elly bedankt.